16 Mayıs 2015 Cumartesi

BENDEKİ AŞK FERHAT'TA OLSAYDI

Fuzuli'den bir
GAZEL

Olsaydı bendeki gam Ferhâd-ı mübtelâda
Bir âh ile verirdi bin Bîstûnu bâda

Verseydi âh-ı Mecnun feryadımın sadâsın
Kuş mu karar ederdi başındaki yuvada

Ferhâd'a zevk-i suret Mecnun'a seyr-i sahra
Bir rahat içre herkes ancak benim belâda

Eşk-i revânıma el cem' oldu var ümmîdim
Kim ol vara vara cem'iyyetim ziyâde

Gen gamzen içmek ister kanımı gâhi çeşmin
Korkum budur ki nâgeh kanlar ola arada

Serverlik ister isen üftâdelik şiar et
Kim düşmeden ayağ çıkmadı başa bade

Ger görmemek dilersen resm-i cefâ
Fuzûli Olma vefaya tâlib dünya-yi bi-vefâda

Kelimeler:

mübtelâ: düşkün, tutkun
bîstûn, bîsütûn: âşık Ferhat'ın sevgilisi Şirin'in emriyle Kermanşah civarında deldiği dal
bâd: yel, rüzgâr
karar etmek: durmak
zevk-i suret: görünüşün zevki
seyr-i sahra: çölün seyri
içre: içinde
eşk-i revan: akan gözyaşı
cem' oldu: toplama, toplanma
geh, gahi: kâh
nâgeh: ansızın
serverlik: başkanlık
üftâde: düşkünlük, biçarelik
şiar etmek: göstermek
ayağ: kadeh bardağı
ger: eğer

Günümüz Türkçesine çevrilince:

Bendeki gam, aşk müptelası olan Ferhat'ta olsaydı, o, bir ah ile Bistun Dağı'nı yele verirdi, yok ederdi.

Mecnun'un ahi benim feryadım gibi olsaydı onun başındaki yuvada kuş mu dururdu?

Ferhat'a resim zevki, Mecnun'a çöl manzarası yetiyor. Herkes rahatlık içinde, aşk belasında olan bir tek benim.

Akan gözyaşımı seyretmek için el toplandı, bu topluluğun gitgide artacağını umuyorum.

Kâh yan bakışın kâh gözün kanımı içmek ister. Ben ise bu kanların seninle benim arama girmesinden korkuyorum.

Başkanlık istersen düşkünlük göster çünkü bade bile Önce ayağa düşer, yani kadehe konur, sonra başa çıkar.

Eğer cefa görmemek istiyorsan Fuzuli, bu vefasız dünyada vefaya talip olma.
-------------------
Mustafa Koyuncu Hocanın defterinde yalnızca gazelin iki beytivar. Bunun da yalnızca ilk dizesi  yukarıdaki gazelde mevcut. 
Defterde: 
Olsaydı bendeki gam Ferhâd-ı mübtelâda
Kuş mu karar ederdi başındaki yuvada 

Lal olursun söylesem bir fıkra tabı sineden
Bir sahife açsam ağlasam kitabı sineden

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder